Thursday, May 4, 2017

PAS - UMNO : ADENGAN YANG TAK INGIN KITA LIHAT ...

Di Marang Hadi dan Shabery dapat restu PM


Insya Allah, rakyat faham kerjasama PAS-Umno, kata Hadi




Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang adalah seorang daripada tetamu kehormat majlis rasmi kerajaan yang diadakan di Marang, Terengganu hari ini.

Malah beliau menjadi sebahagian daripada tokoh yang menjayakan sidang media bersama pemimpin kanan Umno, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek, serta beberapa pegawai kanan Jabatan Perikanan Malaysia serta Petronas.

Ditanya wartawan sama ada kerjasama sebegitu akan diteruskan selepas ini, Ahmad Shabery berkata beliau akan memaklumkannya nanti.

Namun Ahmad Shabery menegaskan kehadiran Abdul Hadi itu sudah dimaklumkan kepada Datuk Seri Najib Razak.

"Insya-Allah saya akan maklumkan (kemudian), dan (majlis) hari ini dah dimaklumkan kepada datuk seri perdana menteri.

"(Beliau) bukan saja merestuinya malah awal-awal lagi mendoakan semuanya berlangsung dengan selamat, dan menyampaikan salam kepada tuan guru," katanya merujuk kepada Abdul Hadi.

Panggilan "tuan guru" biasanya digunakan oleh anggota PAS atau penyokong parti itu sebagai tanda penghormatan tinggi terhadap Abdul Hadi.

Shabery dan Abdul Hadi sebelum itu menghadiri majlis menandatangani memorandum persefahaman untuk program pelancaran tukun tiruan, Rig To Reef, antara Jabatan Perikanan dan Petronas.

Menurut anggota Majlis Tertinggi Umno itu, majlis yang mereka hadiri hari ini bukan sekadar suatu simbolik untuk nelayan sebaliknya menjadi proses kepada amalan politik matang

"Di mana kepentingan rakyat dan negara mengatasi segalanya," kata Shabery.

Rakaman sidang media itu disiarkan di Facebook Terengganu Kini.

Mengenai tanggapan negatif yang mungkin lahir daripada penyertaannya hari ini, Abdul Hadi pula menjelaskan, orang ramai perlu faham keadaan begitu tidak berlaku di negara yang mengamalkan demokrasi secara matang, termasuk di barat.

"Insya-Allah rakyat akan faham, apabila rakyat menyedari bahawa apa yang penting ialah hak mereka dijaga dengan baik.

"Rakyat boleh berfikir dengan matang, kerana pelaksanaan (politik matang) secara praktikal ini lebih penting daripada teori.

"Mereka yang bersikap negatif terhadap usaha ini lebih bergantung kepada teori berbanding praktikal," katanya.

Abdul Hadi juga mengingatkan, di negara ini masih ada banyak "benda negatif" yang ditinggalkan penjajah dan ia perlu dihapuskan.

"Perkara yang boleh menimbulkan ketegangan, kita kena hentikan, tarik hand brake dan menyelamatkan negara dan rakyat. Itu lebih penting, mengatasi segala-galanya," katanya.

Untuk rekod, hubungan Abdul Hadi dan PAS dengan Shabery sebenarnya bukanlah sesuatu yang baru.

Suatu ketika dulu Shabery - bekas pensyarah Universiti Malaya - adalah seorang daripada pemimpin utama Parti Semangat 46 suatu ketika dulu.

Beliau akhirnya menyertai Umno apabila parti berkenaan dibubarkan. - 

No comments:

Post a Comment