Monday, May 15, 2017

PAS Tidak Akan Hadir Kongres PKR





PAS Tidak Akan Hadir Kongres PKR. PAS mengesahkan ia tidak akan menghantar wakil ke kongres PKR minggu ini, selepas Majlis Syura Ulama minggu lepas menetapkan “tahaluf siyasi” antara kedua parti terbatal.


Timbalan Presiden Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man hari ini berkata mereka belum menerima sebarang undangan daripada PKR untuk menghadiri mesyuarat agung tahunan yang akan berlangsung 19-22 Mei ini di Petaling Jaya dan Shah Alam.


PAS Tidak Akan Hadir Kongres PKR. “Kita belum terima lagi (jemputan),” katanya lapor Sinar Harian. “Tetapi rasanya tidak mungkin kita akan hadir.”


Awal hari ini Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution jemputan sudah dihantar kepada PAS tetapi pengesahan belum diterima.


Katanya, keputusan mengundang PAS ke kongres dibuat sebelum mereka memutuskan kerjasama dengan PKR.


Pada 11 Mei lepas, Majlis Syura Ulama meluluskan usul sebulat suara muktamar PAS memutuskan “tahaluf siyasi” dengan PKR. Mesyuarat agung tahunan PAS di Kota Sarang Semut, Kedah itu dihadiri Naib Presiden PKR Shaharuddin Badaruddin mewakili partinya.


PAS Tidak Akan Hadir Kongres PKR


Shaharuddin disambut baik dan diletakkan di atas pentas bersama pimpinan PAS pada pembukaan muktamar.


Sementara itu, Saifuddin berkata DAP dan Amanah mengesahkan kehadiran mereka di kongres itu nanti.


Acara akan bermula di Petaling Jaya pada 19 Mei, diikuti sidang sayap pemuda di Pusat Konvensyen Ideal Shah Alam (IDCC) manakala sayap wanita bersidang di Dewan Sivik Petaling Jaya keesokan hari.


PAS Tidak Akan Hadir Kongres PKR. Dilaporkan seramai 2,167 perwakilan dan 2,000 pemerhati akan hadir menyertai sidang yang bertemakan pilihan raya umum ke-14. - fmt

No comments:

Post a Comment