Tuesday, May 16, 2017

Kejutan Buat Penjawat Awam






Kejutan Buat Penjawat Awam. Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Ali Hamsa mengakui sektor awam menghadapi masalah integriti, susulan tangkapan demi tangkapan yang dilakukan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ke atas penjawat awam dalam kes rasuah kebelakangan ini.


Tetapi, katanya, ia bukanlah masalah besar mahupun terlalu kecil, namun ia perlu dijadikan peringatan kepada penjawat awam lain.


Kejutan Buat Penjawat Awam. “Saya tak boleh kata masalah integriti itu besar, tetapi saya tak boleh nafikan ia langsung tiada masalah. Tetapi, SPRM sentiasa melaksanakan tugas mereka terhadap (pantau) penjawat awam.


“Tangkapan SPRM satu peringatan baik kepada penjawat awam untuk sentiasa memastikan integriti yang baik,” katanya selepas menyampaikan Majlis Anugerah Cemerlang Jabatan Perdana Menteri 2016 di Puspanitapuri hari ini.


Beliau merujuk sejumlah kakitangan kerajaan daripada pangkat rendah sehingga tinggi yang ditahan SPRM sejak kebelakangan ini.


Pada 8 Mac lalu, Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM Datuk Azam Baki dilaporkan berkata, SPRM menetapkan 3 tahun untuk membersihkan perkhidmatan awam daripada gejala rasuah khususnya dalam kalangan agensi penguat kuasa, badan pengawal, pihak berkuasa negeri dan tempatan.


Kejutan Buat Penjawat Awam


Katanya, sebanyak 665 kertas siasatan dibuka sepanjang 2016 sehingga Februari lalu melibatkan penjawat awam, dengan 548 kakitangan kerajaan ditahan dan 63 kes dihadapkan ke mahkamah.


Azam turut merujuk kes rasuah Jabatan Air Negeri Sabah sebagai indikator tidak baik apabila seorang penjawat awam boleh “tidur” dengan wang lebih RM50 juta di rumahnya.


Mengulas lanjut, Ali berkata, masalah integriti di kalangan penjawat awam masih kecil serta terkawal dan kerajaan tidak akan melindungi mereka yang melanggar undang-undang.


“Masih seimbang, kita tidak boleh katakan orang bawahan atau atasan mana lebih banyak terlibat. Ini kes kecil daripada jumlah penjawat awam.


Kejutan Buat Penjawat Awam. “Kita sentiasa ingatkan mereka untuk tidak lakukan kesalahan berdasarkan mekanisme kita dan SPRM ada cara mereka untuk cegah,” katanya sambil menasihatkan penjawat awam supaya setia kepada kerajaan memerintah. - fmt

No comments:

Post a Comment