Wednesday, November 4, 2015

Skandal 1MDB: Melibatkan wang rakyat pandai tapi bertemu rakyat TAK BERANI


Dengar cerita melalui watsapp, debat Arul-Tony dalam isu 1MDB dibatalkan ...... betul ke ? Yang saya tahu perbincangan banyak berkisar status Tony dalam PAC sampai Speaker pun ancam nak letak jawatan dan Menteri Komunikasi pula kata siaran langsung RTM hanya akan dibuat jika Tony keluar dari PAC.
1MDB: Melibatkan wang rakyat pandai tapi bertemu rakyat TAK BERANIHmmmm .... nampak bersungguh benar mereka nak Tony itu keluar dari PAC, kan ?Tak perlu gaduh2 dan tak perlu sesiapa pun letak jawatan bagai ..... jalan terbaik adalah dengan mengadakan Sesi Soal Jawab antara 1MDB dengan wakil2 dari rakyat terutamanya media dan para pengkritik.Arul pun dah bersedia untuk bercakap ..... kan ?
Jika Arul ikhlas dan 1MDB juga ikhlas mahu jelaskan perkara kepada rakyat, Sesi Soal Jawab itu adalah alternatif yang jauh lebih baik dari berdebat.Semua orang nak tahu cerita sebenar 1MDB. Banyak persoalan yang tidak dijawab sepenuhnya lagi walaupun Arul kata dah jawab berpuluh kali. Jadi apakata buat sesi Soal Jawab ini dan selesaikan semuanya.
ADA BERANI ?
Melainkan 1MDB ada banyak perkara yang nak disorokkan dari rakyat .......
Sekarang sudah terbukti nyata bahawa 1MDB itu telah gagal, rugi dan terpaksa diselamatkan melalui Pelan Rasionalisasi Hutang.Antara kesan langsung dari Pelan Tukar Aset 1MDB dengan IPIC adalah penglibatan kerajaan secara langsung dalam memastikan IPIC mendapat aset sebagaimana dalam perjanjian. Ini bermakna, satu lagi GERENTI kewangan dari kerajaan gara2 1MDB !
ff
Ingat balik apa yang tertulis dalam rekod London Stock Exchange mengenai perjanjian 1MDB/Kerajaan-IPIC : ( KLiK )On 28 May 2015, International Petroleum Investment Company (IPIC), Aabar Investments PJS (Aabar), Minister of Finance, Inc., Malaysia (MOF) and 1Malaysia Development Berhad (1MDB) entered into a binding term sheet.........
...... 1MDB and MOF have agreed to perform the obligations contemplated in the binding term sheet and to indemnify IPIC and Aabar for any non-performance, and vice versa.Perjanjian itu bukan saja dengan 1MDB tetapi juga dengan Kementerian Kewangan.
Pendek kata - Kerajaan ( atau rakyat ) telah dilibatkan sama dalam proses menyelamatkan 1MDB dari kemelut hutang !
Kenapa masih nak berahsia lagi dengan rakyat ? Melibatkan komitmen rakyat pandai ..... tapi nak bertemu dengan rakyat takut tak berani.Kalau Arul sudah bersedia untuk berdebat, tidak ada alasan lagi untuk Arul menolak bertemu rakyat dalam sesi Soal Jawab ...... MELAINKAN perkara debat itu cuma lakonan semata2.
Bawa sekali Najib dalam sesi pertemuan itu ...... kalau Najib berani lah. Jangan lupa CEO2 lama 1MDB serta ahli lembaga pengarah termasuk yang dah resign tu. Kita tak nak nanti diberi alasan konon waktu itu Arul belum bersama 1MDB maka beliau tidak boleh jawab tentang isu2 lama 1MDB.Kita siap bagi soalan2 lebih awal supaya persiapan rapi dapat dibuat untuk penjelasan yang tuntas.Amacam, BERANI ?

No comments:

Post a Comment