Tuesday, October 10, 2017

Rumah Dan Kedai Diroboh.. Betulkah Salah Azmin?



Kata JASA Datuk Seri Azmin Ali boleh berunding dengan penjual nasi lemak anak dara yang berniaga tanpa lesen, manakala rumah urut, pusat perjudian dan "rumah maksiat haram" di Selangor tidak dirobohkan serta-merta.

Click Here


Bagaimanapun kata agensi yang terletak di bawah Kementerian Komunikasi dan Multimedia itu, kerajaan negeri bertindak menghalau serta merobohkan binaan di pekarangan masjid berkenaan tanpa memberi sebarang pampasan.

Langkah itu juga katanya dilihat berlaku secara terburu-buru.

"Berbeza dengan pendekatan Azmin dalam soal penganjuran pesta arak.

"Pesta arak bakal dibuat di Kelang selepas Majlis Perbandaran Kelang membenarkan program berkenaan diadakan walaupun mendapat bantahan penduduk," kata JASA dalam satu kenyataan hari ini.

Nampak sangat serbu membabi buta saja JASA tu...

Ni kronologi berkenaan rumah dan kedai di perkarangan masjid Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz di Subang, Selangor yang tiba tiba menjadikan Azmin sasaran serangan pelbagai pihak.

1- Tanah adalah hak milik Pengarah Tanah Persekutuan (PTP) dalam Daerah Petaling Jaya dengan Nombor geran hak milik 19583.

2- Dipajak kepada Malaysia Airport Holding Berhad (MAHB) dengan tujuan pembangunan lapangan terbang dan sebahagiannya untuk tapak Masjid Sultan Abdul Aziz Shah.

3- Diatas tanah tersebut telah didirikan empat struktur tanpa kebenaran iaitu dua buah rumah, sebuah gerai makan dan sebuah Garaj meskipun Orang Besar Daerah Petaling pada Oktober 2016 memaklumkan kepada PTP tiada sebarang aktiviti dibenarkan atas tanah tersebut.

4- Rentetan itu Pejabat Tanah dan Daerah Petaling telah mengeluarkan notis pengosongan kepada penghuni pada 9 hb November 2016.

5- Pihak MAHB telah mengadakan perbincangan dengan penghuni premis bagi pemberian pampasan sebanyak RM10,000.00 dan tawaran pembelian rumah di bawah Skim Rumah Selangorku.

6- Tapi penghuni premis telah membawa kes ini ke Mahkamah pada Mei 2017 bagi tujuan saman tuntutan.

7- 8 hb September 2017 Mahkamah Tinggi memutuskan untuk menolak tuntutan plaintif dengan kos RM5,000.00 bagi setiap defendan dengan alasan tiada locus strandi untuk membawa tuntutan tersebut.

8- Pejabat Tanah dan Daerah Petaling diarah oleh Pengarah Tanah Persekutuan (PTP) untuk menguatkuasakan tindakan ke atas penceroboh harta Persekutuan itu selaras dengan Seksyen 425 & 426 KTN.

9- Tiada rayuan dibuat oleh penghuni berhubung keputusan Mahkamah itu, oleh itu operasi meroboh telah dijalankan pada 26hb September 2017 bermula jam 7.00 pagi oleh Pejabat Tanah dan Daerah Petaling bersama agensi Penguatkuasaan yang lain.

10- Sewaktu operasi seorang Penguatkuasa Majlis Bandaraya Shah Alam telah dikasari, oleh itu pihak Polis mengarahkan operasi dihenti sementara bagi tujuan rundingan.

11- Dalam rundingan pihak PTP dan PTD Petaling dengan Penghuni-penghuni, persetujuan telah dicapai supaya mereka diberi tempoh hingga 1hb Oktober 2017 untuk membolehkan barang-barang mereka dibawa keluar dari premis.

12- Dan penguatkuasaan akan diteruskan selepas tarikh tersebut...

Pada 4 Okt lalu penguat kuasa Majlis Bandaraya Shah Alam dan Pejabat Tanah dan Daerah Petaling (PTP) merobohkan dua rumah serta tiga kedai yang dibina di atas tapak yang dipajakkan kepada Malaysian Airports Holdings Bhd (MAHB).

Salah Azmin kah?...

Ahhh.. persetan itu semua.. sebab Azmin tu namanya Azmin kita salahkan dia..

No comments:

Post a Comment