Tuesday, October 10, 2017

PRU-14: Kelantan milik UMNO jika berlaku tiga penjuru



Muhammad Azizul Osman
Setiausaha Agung UMNO Kelantan, Senator Datuk Hanafi Mamat bercakap semasa temubual eksklusif bersama Malaysia Gazette di Kota Bharu, Kelantan. foto FAREEZ FADZIL


KOTA BHARU – Perebutan kerusi antara Pas dan Parti Amanah Negara (PAN) di Kelantan dilihat memberi peluang kepada UMNO negeri itu untuk meraih kedudukan selesa pada Pilihan Raya Umum ke 14 (PRU-14) tidak lama lagi.

Setiausaha Agung UMNO Kelantan, Senator Datuk Hanafi Mamat berkata, UMNO Kelantan hanya memerlukan peningkatan undi sebanyak 10 hingga 15 peratus bagi memastikan peluang merebut pentadbiran kerajaan negeri menjadi kenyataan.

“Saya yakin 28 kerusi dalam genggaman BN disebabkan perpecahan Pas dan PAN.

“Kalau satu lawan satu, BN akan kerja lebih keras untuk dapatkan undi daripada golongan muda khususnya,” katanya dalam satu temubual khas bersama Malaysia Gazette hari ini.


Untuk itu, UMNO Kelantan akan lebih mendekati golongan muda di negeri itu yang mewakili 35 hingga 44 peratus pengundi di Kelantan.

“Untuk memenangi Kelantan, kita kena beri fahaman kepada orang muda. Yang totok kepada Pas, akan berubah sedikit kepada BN,” jelas Hanafi lagi.

Ditanya mengenai desas desus DAP akan meletakan calon di DUN Kota Lama, Hanafi berkata sekiranya dakwaan itu benar, maka UMNO Kelantan tidak boleh menganggap DAP suatu isu kecil.

Katanya, UMNO harus berusaha keras bagi memastikan impian untuk DAP bertapak di Kelantan tidak direalisasikan.

“Kalau DAP menang di DUN Kota Lama, memang UMNO tidak akan faham bagaimana ini boleh terjadi. Sekarang beri undi kepada Pas pun kita tidak faham.

Bagaimanapun katanya, laluan untuk DAP bertapak di Kelantan akan menjadi mudah sekiranya masyarakat Melayu di kawasan itu masih memberikan undi mereka kepada pembangkang dan Pas.

“Tidak ada masalah kalau DAP nak bertanding di DUN Kota Lama, sebab masyarakat Cina sudah tentu undi DAP. Tapi untuk DAP menang DUN Kota Lama tidak akan menjadi mudah.

“Orang Melayu memang tidak akan undi DAP, cuma masyarakat Cina sahaja akan undi kerana Pas sudah tidak bersama Pakatan Harapan. Saya rasa kalau orang Melayu undi DAP tidak sampai 5 peratus,” katanya lagi.

Pada PRU-13 lalu, UMNO Kelantan hanya menguasai 12 kerusi DUN manakala Pas 31 kerusi sementara PAN satu kerusi di Salor, dan PKR juga satu kerusi di DUN Guchil. -MalaysiaGazette.

No comments:

Post a Comment