Tuesday, October 10, 2017

Melangkah ke himpunan ‘Sayangi Malaysia, Hapuskan Kleptokrasi’ – Tarmizi Mohd Jam


KENYATAAN MEDIA

Perhimpunan “Sayangi Malaysia, Hapus Kleptokrasi” pada 14 Oktober 2017 tidak lama lagi akan menjadi lebih mendesak dan perlu untuk rakyat tahu betapa pentingnya menukar Kerajaan BN yang ada kepada Pakatan Harapan dalam PRU14.

2. Dengan pendedahan terbaharu oleh Bank Negara (BNM) yang telah mendenda syarikat pelaburan milik Kementerian Kewangan, maka makin terserlah bahawa telah berlaku penyelewengan besar-besaran dalam 1MDB yang cuba dinafikan dengan pelbagai kenyataan putar belit memperdaya rakyat.

3. Pakatan Harapan telah mendedahkan sepucuk surat daripada BNM yang menyatakan 1MDB telah didenda sejumlah RM115.8 juta kerana tidak mematuhi Akta Perkhidmatan Kewangan 2013. Ini bermakna banyak undang-undang telah dicabuli oleh syarikat kontroversi ini.

4. Oleh itu, Himpunan “Sayangi Malaysia, Hapus Kleptokrasi” anjuran Pakatan Harapan pada 14 Oktober ini cukup penting untuk parti-parti gabungan memberikan penerangan yang jelas dan menuntut supaya rakyat di negara ini melakukan perubahan nekad pada pilihan raya tidak lama lagi.

5. Terang sekali pencabulan undang-undang ini dibuat mengikut arahan “seseorang” kerana 1MDB bukan sejenis makhluk yang boleh bertindak sendiri. Dan akhirnya dunia mengecam Malaysia sebagai sebuah negara kleptokrasi.

6. Himpunan yang mensasarkan 100,000 peserta ini akan diadakan di Padang Timur MBPJ, Petaling Jaya, Selangor bermula jam 4.00 petang. Seluruh pemimpin Pakatan Harapan akan bersama-sama menjayakan himpunan aman ini.

7. Orang ramai, ahli-ahli parti dan penyokong Pakatan Harapan khususnya di Wilayah Persekutuan dinasihatkan mematuhi segala arahan pihak penganjur dan sentiasa menjaga tatatertib sepanjang berlangsungnya perhimpunan bagi mengelakan parkara-perkara yang tidak diingini.

Amanah. Progresif. Peduli.

TARMIZI MOHD JAM
Timbalan Pengerusi & Pengarah Komunikasi
AMANAH Wilayah Persekutuan
3 Oktober 2017

No comments:

Post a Comment