Tuesday, January 6, 2015

DUIT BANJIR : LAIN MACAM SAJA CARA BELANJA, SAPA AMIK BUAT BANGLO ???

Najib umum RM500juta, Ahmad Maslan kata dah belanja RM800juta.. tolong audit sebentar kemana duit tersebut..!!

Peruntukan RM800 juta mangsa banjir perlu diaudit, kata Lim Kit Siang

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/s720x720/10923237_402652893246567_4282454415446637346_n.jpg?oh=bc970b876c75f009b9b85ac1cfacfa3f&oe=553654A0&__gda__=1428845566_ea2c1cb0e010d73a9927361fd1e12612

Terkejut dengan pendedahan Putrajaya yang RM800 juta setakat ini dibelanjakan bagi membantu mangsa banjir, Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang menggesa perkara tersebut diaudit secara terperinci.

Selain mengelakkan keraguan, katanya, rakyat Kelantan berhak mengetahui ke mana peruntukan bantuan tersebut disalurkan memandangkan negeri itu yang paling teruk terjejas akibat banjir.

Bagaimanapun, ahli Parlimen Gelang Patah itu mendakwa, hasil turun padang dilakukannya di negeri tersebut, beliau mendapati ia tidak mencerminkan menerima peruntukan besar sepertimana dilaporkan.

"Memandangkan Kelantan negeri yang paling teruk terjejas, sepatutnya sebahagian besar daripada perbelanjaan tersebut, katalah sekitar RM500 hingga RM600 juta, dibelanjakan untuk negeri Kelantan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Semalam Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan dilaporkan berkata hampir RM800 juta dibelanjakan kerajaan menerusi Majlis Keselamatan Negara (MKN) bagi membantu mangsa banjir di negeri yang terbabit musibah itu baru-baru ini.

Peruntukan berkenaan membabitkan pembekalan makanan, operasi logistik dan pembersihan rumah mangsa.

"Saya melawat Kota Baru sebanyak tiga kali, ke Kuala Krai dua kali, malah pergi ke kawasan 'ground zero' di Manek Urai dan juga Gua Musang.

"Saya langsung tidak merasakan sejumlah RM500 ke RM600 juta dibelanjakan di Kelantan untuk membantu mangsa banjir," katanya.

Sehubungan itu, beliau menggesa Ahmad mendedahkan jumlah RM800 juta yang dibelanjakan di Kelantan, Terengganu, Pahang dan Perak secara terperinci.

"Kita tidak boleh terlalu berjimat dalam usaha membantu mangsa banjir, namun kita juga tidak boleh membazir walau satu sen pun.

"Semua perbelanjaan kerajaan dalam menangani bencana banjir ini mestilah memberi manfaat langsung kepada mangsa dan bukannya usahawan, kroni dan pihak yang cuba membuat untung daripada bencana ini," katanya.

Beliau juga meminta Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pendidikan, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan semua murid yang terjejas akibat banjir akan dibekalkan dengan dua set pakaian seragam sekolah, buku teks, buku latihan dan semua keperluan persekolahan yang lain.

"Ia akan menjadi bukti perbelanjaan yang begitu besar benar-benar memberi manfaat kepada mangsa banjir.

"Bukannya satu angka fantasi RM800 juta yang dikatakan akan dibelanjakan untuk mangsa banjir, tetapi mereka tidak mendapat manfaat secara terus," katanya.

Selain itu, beliau berkata tidak bersetuju dengan peraturan mewajibkan pelajar memakai seragam sekolah bulan pertama persekolahan bagi kawasan yang terjejas banjir.

Katanya, pemakaian seragam hanya boleh dilaksanakan sehinggalah setiap pelajar dibekalkan dua set pakaian seragam percuma.

Mengulas hasratnya mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengenai pelan tindakan lima perkara mengatasi bencana banjir, beliau mengakui memahami situasi Najib yang kini dijangkiti E-Coli.

Maka, beliau tidak mendesak agar pertemuan itu dapat dilaksanakan sebelum hari ini, iaitu hari mesyuarat Kabinet mingguan diadakan.

"Saya harap beliau cepat sembuh supaya dapat mempengerusikan mesyuarat Kabinet bagi memastikan menteri dapat membuat keputusan secara kolektif terhadap pelan tindakan lima perkara yang dicadangkan," katanya.

Susulan laporan peruntukan RM800 juta untuk bencana banjir oleh kerajaan, Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Awam Malaysia (PAC) Datuk Nur Jazlan Mohamed akan memanggil MKN bagi memperincikan jumlah tersebut.

Bercakap kepada The Malaysian Insider, Jazlan berkata jumlah itu besar dan memerlukan ketelusan dalam cara menguruskannnya.

"Isunya sekarang ialah mengenai bajet tambahan ini. Banyak pihak akan mempersoalkan mengapa kerajaan tidak boleh buat bajet yang tepat.

"PAC cuma panggil bagi mengetahui sama ada bajet tambahan ini betul-betul berhemah dan telus," katanya.

No comments:

Post a Comment