Thursday, August 8, 2019

UMNO-PAS Setuju Tak Bertanding Sesama Sendiri Dalam PRU-15



Anak Sungai Derhaka Thursday, August 08, 2019 PAS UMNO




Dianggap antara persetujuan terbesar antara PAS dan UMNO, Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan menegaskan status quo kerusi yang dimenangi kedua-dua parti dikekalkan.

Menurutnya persetujuan itu turut merangkumi kerjasama antara Barisan Nasional dengan Gagasan Sejahtera bagi menghadapi pilihan raya umum kelak lapor Berita Harian


KOTA BHARU: UMNO dan PAS bersetuju untuk tidak bertanding di kerusi sama dalam Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15).
Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan, berkata itu antara intipati paling besar dipersetujui antara dua parti terbabit yang akan ditandatangani bulan depan.
Katanya, perkara itu bukan sahaja membabitkan kerjasama antara UMNO dan PAS tetapi juga Barisan Nasional (BN) dengan Gagasan Sejahtera (GAGASAN) bagi menghadapi PRU-15.
“Kita muktamadkan hanya akan ada pertembungan dua penjuru yang mana semua pihak akan duduk berbincang mengenai calon yang akan bertanding dan memastikan tidak ada pertembungan berlaku antara dua parti ini.
“Mana-mana kerusi yang dimenangi oleh kedua-dua parti dalam PRU-14 akan diteruskan (bertanding) oleh parti terbabit, kecuali jika ada sebarang perundingan lain dan kita akan berbincang untuk menentukan calon yang akan bertanding bagi kerusi yang tewas.
“Pada dasarnya, UMNO ada 38 kerusi (Parlimen) manakala PAS terdapat 18 kerusi yang akan terus diwakili oleh kedua-dua parti,” katanya.

No comments:

Post a Comment