Sunday, June 10, 2018

‘Saya khuatir UMNO akan parah selama-lamanya’ – Shahrizat


Muhammad Azizul Osman
Ketua Pergerakan Wanita UMNO, Tan Sri Shahrizat Abdul Jalil mengumumkan tidak akan mempertahankan jawatannya dalam pemilihan parti itu kali ini.
Ketua Pergerakan Wanita UMNO, Tan Sri Shahrizat Abdul Jalil mengumumkan tidak akan mempertahankan jawatannya dalam pemilihan parti itu kali ini.
 

KUALA LUMPUR – Ketua Pergerakan Wanita UMNO, Tan Sri Shahrizat Abdul Jalil berpandangan UMNO dan Barisan Nasional (BN) perlu muhasabah diri dan segera berubah untuk terus releven di arena politik negara.

Pemilihan parti yang bakal diadakan mulai 30 Jun depan diharap menjadi medan pembaharuan semula parti tunjang kaum Melayu itu setelah menghadapi kekalahan teruk pada Pilihan Raya Umum ke 14 (PRU14) lalu.

“Kita pun kurang pembabitan dalam media sosial. Hubungan dengan rakyat mungkin kurang. Cara kita berjuang, cara melaksana polisi dan perundangan. Mereka mahu budaya dalam UMNO ditukar.

“Saya percaya ini masanya UMNO mesti berani muhasabah diri. Kalau kita tak berubah saya khuatir akan parah selama-lamanya nanti,” kata memetik laporan sebuah portal.

Tambahnya, UMNO-BN yang mengalami kekalahan teruk pada PRU-14 lalu bukan disebabkan persepsi pengundi terhadap isu-isu negara semata-mata dan ianya bergantung kepada pelbagai faktor.

“Mungkin mereka mahu UMNO dan BN tukar wajah. Isu GST, 1MDB, isu mereka mahu perubahan dalam UMNO, mahu cara baru, dan tidak mahu ada warlord (pembesar tempatan), mereka mahu (UMNO) lebih inklusif,” katanya.

UMNO kini dalam proses perubahan apabila jawatan presiden, timbalan presiden, naib presiden dan majlis tertinggi (MT) serta ketua pergerakan sayap dibuka secara umum untuk dipertandingkan.

Mei lalu, Majlis Tertinggi UMNO sebulat suara bersetuju dengan cadangan itu dan pencalonan harus mengikut kelayakan seperti yang termaktub dalam Perlembagaan UMNO.

Perkara itu disahkan Naib Presiden UMNO yang menjalankan tugas-tugas presiden parti, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Sehingga kini, Ahmad Zahid merupakan calon tunggal untuk jawatan presiden manakala jawatan timbalan presiden pula menyaksikan persaingan antara Ketua Penerangan UMNO, Tan Sri Annuar Musa dan bekas Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hasan.

Shahrizat juga tidak akan mempertahankan jawatan Ketua Pergerakan Wanita UMNO yang disandangnya.-MalaysiaGazette

No comments:

Post a Comment