Tuesday, January 16, 2018

Pengurusan FELDA main silat mata



 FELDA  dikatakan bakal kehilangan hak milik tanah di Jalan Semarak, Kuala Lumpur yang dianggarkan bernilai RM200 juta,
.Memang FELDA sudah tidak ada  kena mengena lagi dengan tanah tersebut,kerana telah di tukar  hak milik kepada pihak pemaju dengan projek bangunan 68 tingkat tujuh menara
Walaupun dikatakan tanah milik FELDA itu ditukar menerusi transaksi yang meragukan sejak 2015 lagi,
Akan tetapi, pada penulis, Pertukaran itu memang sah dan tidak meragukan, kerana dilakukan menerusi kaedah yang dibenarkan Akta tanah Negara.Ia dilakukan mengikut prosedunya.
Mana mana pihak yang hendak memajukan tanah milik mereka, hatta kerajaan sekalipun.Syarat utama kena tukar hak milik dahulu baru boleh dimajukan.

Atas sebab itulah Kerajaaan Malaysia telah kehilangan tanah Negara sebanyak 60 paeratus demi pembangunan citarasa perdana menteri dan kroni kroninya.

Untuk tujuan pembangunan pihak kerajaan kena tukar Status tanah hak milik kerajaan kepada  hak milik pihak pemaju, miskpun hak asasi bangsa  Melayu hilang dan tersingkir
  
Pihak FELDA yang menukar hak milik tanah itu kepada nama pemaju pasti dengan satu perjanjian peratusan yang akan diperolehi pihak FELDA.

Kalau bangunan 68 tingkat yang sedang dalam pembinaan itu pasti satu menara antara 7 menara akan jadi hak milik FELDA.

Jadi sah FELDA tidak rugi, malah menguntungkan.Apabila RM 200 juta dikatakan hilang hanya mainan silat mata pihak pengurusan FELDA sahaja.

Perkataan FELDA hilang RM 200 juta kerana tukar hak milik tanah tersebut tidak lojik sama sekali, kerana apabila bangunan yang sedang dalam pembinaaan siap nanti  beberapa buah akan jadi milik FELDA.

Tanah berharga RM 200 juta adalah satu pelaburan yang menguntungkan bukan kehilangan sepertimana yang didakwa. 7 menara, menara ikonik Felda, KLVC Tower1A, bangunan 68 tingkat lengkap dengan parkir bawah tanah dan helipad adalah milik FELDA

Dakwaan FELDA kelihangan RM 200 juta satu isu dan proses untuk mengambil RM 2 billion wang  FELDA sepertimana yang dinayatakan jika mahu diambil balik tanah itu FELDA kena bayar RM 2bilion.

Sekarang ini salah seorang ahli lembaga FELDA telah mencadangkan agar tanah itu diambil balik atas alasan FELDA tidak harus kehilangan hak milik tanah di Jalan Semarak itu.

Jika demikian, bagaimana pula dengan  sebuah lot tanah seluas 16 hektar menempatkan ibu pejabat lama Felda, Anjung Felda dan Wisma Felda, kini ditukar nama kepada syarikat lain yang ada kaitan dengan pemaju utama itu pada 21 Julai 2016.

Ini adalah permainan kayu tiga dan silat mata pihak pengurusan FELDA agar peneroka dan rakyat jelata tidak tidak prejudis dengan pihka pengurusan FELDA.

 Atau silat mata agar wang RM 2 bilion dapat masuk dalam saku mereka yang rakus dengan jenayah kolar putih yang di lakukan orang orang tertentu.

Ini juga merupakan kaedah mudah untuk mereka yang diamanahkan menjaga harta FELDA dapat mengumpul harta sepertimana yang pernah berlaku sebelum ini.

Bayangkan FELDA pernah rugi RM 4.3 bilion dek kerakusan hawa nafsu lembaga pengarah dan pihak pengurusan.

Jika hasrat tanah yang sudah bertukar tangan itu hendak diambil balik , maka FELDA akan kehilangan sejumlah RM 2 bilion lagi dan campur dengan Rm 4. 3 billion, jumlah kerugian akan jadi RM 6. 3 bilion..

Pada hal FELDA tidak hilang apa apa pun keatas tanah itu, malah ia akan mendapat pulangan melebihi angka RM 200 juta,atas nama pelaburan Tanah kini dimajukan dengan projek Kuala Lumpur Vertical City (KLVC) yang mempunyai 7 menara termasuk menara ikonik Felda, KLVC Tower1A, bangunan 68 tingkat lengkap dengan parkir bawah tanah dan helipad.

Ini harus difahami betul oleh peneroka FELDA. Jangan sepanjang berada sebagai peneroka yang sering kena tipu dengan jenayah lo;ar putih serta pinjaman demi pinjaman diberi untuk menutup mata para peneroka..

Kesian dengan peneroka, kerana sehingga hari ada diantara mereka yang terpaksa tanggung hutang sejumlah RM 46,000.00 setiap seorang.Paling sikit mereka yang kena tanggung sejumlah RM 25, 000.00 setiap seorang dan pernah lunas.

Pendek kata mereka (peneroka) memang tidak pernah dapat  lunas dengan hutang dari Pihak FELDA punca hak milik tanah itu tetap jadi hak milik FELDA buat selama lamanya, hatta kepada generasi kedua ke, ketiga ke dan genarasi keempat ke.

Terbaharu, menurut carian BH di Jabatan Tanah dan Galian, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, sebuah lot tanah seluas 16 hektar menempatkan ibu pejabat lama Felda, Anjung Felda dan Wisma Felda, kini ditukar nama kepada syarikat lain yang ada kaitan dengan pemaju utama itu pada 21 Julai 2016.

Hal ini bukan suatu yang aneh lagi, kerana ketika Datuk Seri Mohd Najib Razak dilantik sebagai perdana menteri ada ura ura university Malaya akan dijual dengan harga RM 10 bilion untuk dimajukan dan university berkenaan akan dipindah ke lokasi baru.

Bukan itu sahaja, sudah melebihi 30 buah GLC dijual, termasuk bangunan milik Mas Air line  dijualnya. malah hospital jantung Negara, lubok emas itu  juga hendak di jual.

Pendek kata sudah banyak harta kerajaaan dijual atas alasan mahu jadikan Malaysia Negara maju setanding dengan Negara maju didunia yang menjadi kebanggaan perdana menteri  

Sehingga kini, Felda tidak membuat pengumuman berhubung pindah milik itu atau transaksi pengambilalihan tanah dengan pemaju utama terbabit.

No comments:

Post a Comment