Monday, April 3, 2017

Antara PAS & AMANAH.. Mana satu pilihan rakyat Kedah??


PAS KEDAH VS AMANAH KEDAH
Oleh: Dr Tanaka Mustafa
1) Muktamar PAS kali ini bakal berlangsung di Kompleks PAS Kedah. Dalam pada itu gerak kerja PAS Kedah untuk PRU 14 masih lagi slow secara keseluruhannya. Mungkin sibuk fokus muktamar, ataupun mahu bergerak secara sirr, slow and steady koon seperti cara almarhum Ustaz Azizan dulu.
2) Sirr sampai team saya tak dapat detect gerak kerja. Apa pun saya tidak perlu memandang rendah gerak kerja PAS Kedah. Cuma saya dapat mengesan ada dua level fikrah dalam PAS Kedah buat masa ini. Satunya fikrah keras, satu lagi fikrah terbuka.
3) Pertembungan dua fikrah ini dalam PAS menjadi punca PAS Kedah masih slow dalam gerak kerja pilihanraya. Saya ukur gerak kerja pilihanraya melalui kekerapan meeting, kemeriahan bendera dan beberapa faktor fizikal yang lain.
4) Jika anda meninjau beberapa kawasan di Kedah, bendera PPBM kelihatan mendahului parti-parti lain seolah-olah sudah tahu tarikh pilihanraya. Walhal bagi saya, PAS sepatutnya lebih banyak bendera kerana Muktamarnya sudah dangat dekat. Logik Tanaka, mungkin anda tak perlu melatah.
5) Fikrah keras sangat menentang keras PAN, merepek pasal PAN, hentam gerak kerja PAN. Tapi gerak kerja sendiri tak berapa nak jalan. Anak-anak muda kurang berminat dengan golongan ini walaupun mereka sokong PAS. Jika mereka ini terus tidak mahu berubah mendekati anak-anak muda dengan cara lunak (method PAN), mungkin PRU14 ini PAS boleh terus menjadi pembangkang.
6) Manakala golongan PAS yang berfikrah serius, mereka terdiri daripada golongan muda dan profesional, yang mahu gerak kerja jalan tanpa menghiraukan PAN. Walaupun mereka tidak juga suka kepada PAN, mereka mahu PAS buat kerja PAS, biar PAN buat kerja PAN.
7) Pertembungan dua fikrah dalaman PAS pasca perpecahan PAS-PAN dilihat sebagai punca PAS Kedah slow. Perubahan pimpinan di peringkat PAS Kawasan sangat penting untuk gerak kerja pilihanraya. Pimpinan perlu pandang betapa peringkat cawangan sudah menunjukkan signal perubahan kepimpinan, supaya lebih serius, bukan keras.
8 ) Dalam pada itu PAN atau nama baiknya AMANAH sedang giat bekerja menambat hati pengundi Kedah. Hampir setiap hari AMANAH membina kekuatan demi kekuatan. Mereka tidak mahu sekadar menjadi pengacau antara PAS vs BN. Mereka mahu menjadi sandaran PH menang di Kedah.
9) Desas-desus mengatakan  bahawa AMANAH akan meletakkan Anak Ustaz Fadzil Noor dan anak Ustaz Azizan sendiri untuk bertanding di kerusi Parlimen Jerai dan DUN Sg Limau. Malah bekas ahli parlimen Jerai (PAS) sebelum ini juga sudah menyertai AMANAH. Jelas AMANAH serius untuk mengambil alih Jerai daripada Jamil Khir.
10) PAS Jerai? PAS Jerai dan Sg Limau masih dalam keadaan membina semula kekuatan, setelah pemergian dua Ustaz Azizan. Ustaz Azizan MB dan Ustaz Azizan YDP PAS Jerai. Dengan selesainya muktamar PAS Jerai dan pemilihan saf kepimpinan baru, diharap PAS Jerai tidak mandom.
11) Turut berada dalam radar team Dr Tanaka Mustafa mengenai kemelut dalaman PAS Kedah, adalah PAS Pendang, PAS Kuala Kedah, PAS Pokok Sena dan PAS Baling. Kemelut hampir sama menurut maklumat yang saya terima. Kenapa radar dihala kepada PAS Kedah? Sebab muktamar bakal berlangsung di Kedah.
Sekian

No comments:

Post a Comment