Wednesday, March 3, 2010

Umno/BN beli AP maruah rendah - untuk persempadan semula kawasan pilihan raya




Blogger kontroversi, Raja Petra Kamarudin mendakwa, Umno sedang berusaha bersungguh-sungguh untuk membeli wakil rakyat Pakatan bagi membolehkan mereka kembali dengan kuasa dua pertiga.Kuasa dua pertiga ini diperlukan untuk meluluskan persempadanan semula kawasan pilihan raya yang bakal digunakan untuk menumpaskan Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum akan datang.
Persempadanan semula kawasan pilihan raya ini pula dibuat dengan cara gerrymandering.(Gerrymandering adalah kaedah persempadanan kawasan pilihan raya yang dibuat sedemikian rupa untuk menyusun para pengundi untuk kepentingan pihak tertentu yang menghasilkan bentuk yang luar dari biasa)Menurut perlembagaan, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berhak membuat persempadanan semula kawasan pilihan raya pada setiap lapan tahun sekali.Kali terakhir ia dibuat adalah pada tahun 2003 iaitu sebelum pilihan raya 2004 berlangsung.
Hasilnya, BN menang besar dalam pilihan raya itu.Pencapaian Barisan Nasional (BN) akan sentiasa bertambah baik dalam pilihan raya yang diadakan selepas persempadanan semula kawasan pilihan raya melalui gerrymandering ini.Ia berlaku menjelang pilihan raya 1986, 1995 dan 2004. Dalam kesemua pilihan raya tersebut, pencapaian BN sentiasa lebih baik dari pilihan raya sebelumnya.Menurut Raja Petra dalam tulisannya, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur telah dipisahkan dari Selangor untuk memecahkan kuasa politik Cina di Selangor dengan mengumpulkan mereka di Kuala Lumpur sahaja.Ia dibuat ekoran kejatuhan Selangor ke tangan pembangkang pada pilihan raya 1969.
p/s : lepas ni ada lagi kot geng PKR kianat yang nak pi bebas tue. pi la hangpa. dok jadi bewak hidup nak buat apa. sib baik parlimen merbok tak lari kalau dak... lu pikir la sendiri. tahniah dato` Rashid masih kekal dalam PKR/ PR.

No comments:

Post a Comment