Sunday, November 14, 2010

PAS BERUBAH : PEGANTI KEPADA UMNO ???

PAS perlu ubah pendekatan

PAS 'baru' dengan pembaharuan dari segi pendekatan tanpa mengubah dasar, amat diperlukan untuk menggantikan Umno dalam pilihan raya umum ke-13 (PRU), kata penganalisis politik, Ghazali Mayudin.


Bercakap dalam forum "PAS Sedia Ganti Umno: Harapan dan Cabaran" di Auditorium Majlis Perbandaran Shah Alam (MBSA) petang semalam, beliau berkata, senario politik hari ini, hanya PAS baru boleh menggantikan Umno.

"PAS tidak boleh ganti Umno dalam kerangka yang lama.Berdasarkan senario politik semasa, PAS baru dengan pendekatan yang baru, kaedah yang baru mungkin boleh. Tapi PAS yang sedia ada agar sukar untuk menggantikan Umno," katanya.

Beliau juga berkata, PAS harus bersedia berubah mengikut kehendak masyarakat tanpa perlu mengubah dasar Islam yang diperjuangkan.

Perubahan tersebut juga perlu menyeluruh, bukan bersifat cebisan sahaja.

"PAS mesti berubah mengikut perubahan-perubahan dan kehendak-kehendak dalam masyarakat supaya diterima umum. Bila kita katakan PAS ganti Umno bermakna kita nak masyarakat Melayu menerima PAS untuk menggantikan Umno.

"Perubahan keadaan bukan bersifat cebisan tapi menyeluruh. Dari segi keahlian juga harus berubah. Bukan sahaja ahli PAS setakat dengar ceramah tetapi haruslah bergerak ke lapangan masyarakat, baru boleh berlaku satu transformasi.



Tambahnya, bagi memastikan PAS diminati, bukan dibenci, parti itu harus tahu menggunakan isu yang relevan mengikut perkembangan dalam masyarakat

"Perubahan yang harus dilakukan ialah dari segi cara kepimpinan, cara memerintah negeri, dan dasar-dasar yang ditekankan.

"Sekarang ini orang menekankan hak asasi, kebebasan, ketelusan dan sebagainya. Jadi agak asing kalau PAS masih memperjuangkan isu-isu yang mengguris dan menyebabkan orang lari daripada PAS," katanya lagi.


Ulasan GB

Persoalan pokok, mampukah PAS dan ahlinya berubah?

Senario yang ada kita melihat PAS dan ahlinya terlalu ingin kemenangan tetapi tidak ada kesungguhan di dalam setiap usaha yang dilakukan untuk mencapai kemenangan.

Ahli-ahli PAS benci dan takut dengan kritikan. Apabila blog seperti blog GB mengkritik parti komponen Pakatan Rakyat cepat saja dianggapnya GB sebagai blogger UMNO yang menyerang, tidak dihargai ulasan-ulasan kita untuk memperbaiki dan memperkemaskan parti.

Maunya, biar hanya yang indah-indah dipaparkan. Yang jelek sekalipun ada hendaklah disorokkan. Cukup dah katanya kita dah dihentam oleh media UMNO BN. Biar media PR dan blogger menyajikan perkara baik dan wangi sahaja tentang PR.

Sedangkan kebenarannya, yang pahit itulah ubat untuk ditelan supaya "demam" PR segera sembuh. Hanya anak-anak kecil yang manja takut memakan "ubat yang pahit".

No comments:

Post a Comment