Wednesday, February 3, 2016

Khairuddin dakwa pelantikan Apandi Ali tidak sah, mahu ketepikan tuduhan jenayah

 



KUALA LUMPUR, 3 Feb - Bekas pemimpin Umno bahagian Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan hari ini memohon untuk mengetepikan tuduhan jenayah terhadapnya kerana membuat laporan di luar negara terhadap 1Malaysia Development Bhd, atas alasan bahawa pelantikan Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali tidak mengikut perlembagaan.

 Khairuddin mendakwa dalam permohonannya penamatan Tan Sri Abdul Gani Patail mungkin telah melanggar undang-undang, yang seterusnya akan menyebabkan pelantikan Apandi ini tidak sah.

 "Saya mempersoalkan pelantikan Apandi sebagai Peguam Negara dan pendakwa raya, dengan itu saya ingin memohon kepada mahkamah untuk mengetepikan kes saya yang sedang dijalankan," katanya kepada pemberita di lobi. 

 Beliau memetik Perkara 145 (6) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan seorang AG hanya boleh dipecat, diganti atau digugurkan oleh Yang di-Pertuan Agong, manakala penamatan atas sebab-sebab kesihatan diperlukan kelulusan lembaga perubatan.

 "Dalam kes ini, Gani tidak ikut (peraturan-peraturan tersebut), dengan itu, Apandi tidak boleh dilantik sebagai Peguam Negara dan ini menjadikan pelantikan beliau sebagai tidak mengikut perlembagaan," Khairuddin dipetik sebagai berkata.

 Selain mendakwa pelantikan Apandi ini tidak mengikut perlembagaan, beliau turut memohon untuk Peguam Negara untuk membenarkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk terus mengumpul bukti mengenai kes-kes di dalam dan luar negara.

 Khairuddin sebelum ini juga memfailkan semakan kehakiman terhadap keputusan A-G untuk menutup kes pada RM2.6 bilion dimasukkan ke dalam akaun Perdana Menteri dan SRC International.

 Khairuddin dan peguamnya Matthias Chang didakwa pada 12 Oktober dengan cuba mensabotaj ekonomi, sistem kewangan dan perbankan di negara ini selepas membuat laporan terhadap 1MDB dengan pihak berkuasa asing.

Khairuddin telah ditangkap pada 8 September manakala Chang, bekas setiausaha politik kepada bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, ditahan pada 8 Oktober.

 Kedua-dua mereka dibenarkan ikat jamin oleh Mahkamah Tinggi pada 18 November sementara menanti perbicaraan di Mahkamah Sesyen.

 Kedua-dua mereka berdepan  sehingga 15 tahun penjara jika sabit kesalahan.

 Rayuan pendakwaan di Mahkamah Rayuan akan didengar pada 26 Februari. ~ sumber

No comments:

Post a Comment