Wednesday, September 14, 2016

Serangan WSJ Terhadap Rosmah Seperti Serangan Terhadap Kedaulatan Negara?



Ini kenyataan paling 'Kurang Cerdik' yang aku jumpa setakat ini.. boleh pulak Bendahari Agung MIC ni sifatkan dakwaan akhbar Wall Street Journal (WSJ) mengenai Rosmah sebagai serangan terhadap kedaulatan Malaysia.

Kalau ikut kenyataan dia tu, maka Malaysia seharusnya menggerakkan seluruh angkatan tentera kita untuk mempertahankan Rosmah dari serangan itu..

Tapi.. soalnya apa kena mengena Rosmah dengan kedaulatan negara?.. nak kata dia keturunan Raja-raja.. bukan.. sebab dia hanya isteri seorang Perdana Menteri.

Apa itu kedaulatan?.. Kedaulatan ialah hak eksklusif untuk menguasai sepenuhnya sesebuah kawasan pentadbiran, rakyat, atau diri sendiri.

Seseorang yang berdaulat contohnya ialah Raja ialah pihak penggubalan undang-undang yang agung, dan tidak menurut perintah sesiapa yang lain.

Itu makna kedaulatan..

Datuk Seri S Vell Paari menyamakan dakwaan akhbar Wall Street Journal (WSJ) mengenai isteri perdana menteri Datin Seri Rosmah Mansor sebagai serangan terhadap kedaulatan Malaysia. 
Bendahari Agung MIC itu berpendapat dakwaan WSJ ke atas Rosmah adalah satu bentuk serangan pengganas ke atas Malaysia bertujuan memusnahkan negara dari segi politik dan ekonomi. 
"Saya tertanya-tanya berapa banyak WSJ dibayar untuk menyerang negara ini. Dalam anggaran kasar, WSJ dibayar sekurang-kurangnya AS$20 hingga 30 juta untuk menyerang Malaysia dan membawa ekonomi ke bawah ke ambang keruntuhan. 
"Mereka yang membayar ini pastinya tidak lain daripada jutawan kroni yang menikmati peluang daripada perdana menteri sebelum ini yang kini hilang layanan istimewa daripada perdana menteri sekarang," kata beliau dalam kenyataan. 
Dua hari yang lalu, WSJ mendakwa Rosmah membelanjakan AS$6 juta membeli pakaian, kasut dan barangan kemas antara tahun 2008 dan 2015 berdasarkan kepada dokumen-dokumen baru yang diteliti oleh WSJ. 
"Dokumen-dokumen baru mendedahkan (Rosmah) membelanjakan sekurang-kurangnya AS$ 6 juta melalui caj kad kredit pada tahun-tahun kebelakangan ini - walaupun tidak mempunyai sumber pendapatan kecuali gaji suaminya. 
"Beliau adalah satu-satunya anak guru sekolah, tidak mempunyai pekerjaan tetap dan suaminya, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, adalah seorang birokrat dengan gaji tahunan sebanyak AS$ 100,000," kata laporan itu. 
Laporan penuh silalah baca di SINI

Selain dari membodek kenapa tidak Bendahari Agung MIC ini meminta Rosmah atau Najib untuk saman WSJ untuk membuktikan apa yang disiar WSJ itu adalah fitnah?

No comments:

Post a Comment