Sunday, June 26, 2016

Wujudnya "Melayu Harbi" Disamping "Budaya Takfiri" Cemarkan Islam





Penularan fahaman takfiri di negara ini membimbangkan

Penularan fahaman takfiri di negara ini begitu membimbangkan sehingga gejala mengkafirkan pihak yang tidak sealiran pemikiran semakin menjadi-jadi di media sosial, kata Presiden Amanah Mohamad Sabu.

Beliau juga melahirkan kebimbangan jika fahaman takfiri yang memporak-perandakan rantau Teluk khususnya Syria dan Iraq dibawa masuk ke negara ini oleh elemen Daesh (IS).

"Saya amat gusar dan bimbang dengan fahaman takfiri yang mula melanda negara kita secara hebat sekarang ini. Melabel mengkafirkan, 'menerakakan' orang sudah menjadi trend di negara ini khususnya di media-media sosial.



"Saya berpesan kepada diri saya, pimpinan, penyokong Amanah dan umat Islam dan bukan Islam supaya kita bertanggungjawab menjaga keamanan, keharmonian sesama masyarakat.

"Fahaman takfiri yang akhirnya menjadi punca pembunuhan sesama Islam seperti sedang melanda Iraq, Somalia, Syria, Libya, Afghanistan, Pakistan dan negara umat Islam lain, diharap tidak merebak ke negara ini," tegasnya.

Menurut Mohamad, kemenangan mengejut kumpulan Daesh atau Islamic State (IS) pimpinan Abu Bakr Al-Baghdadi di Iraq pernah dipuji oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sedangkan ia boleh mengundang bahaya kepada umat manusia khasnya umat Islam.

Mereka yang terjebak dalam budaya dan fahaman takfiri ini, jelas Mohamad sukar dipulihkan dan boleh memusnahkan negara.

"Parti Amanah berpendapat, dalam menangani perbezaan perlu banyakkan program dialog berbanding melabel-label orang.

"Pihak bertanggungjawab perlu menjaga fatwa-fatwa mereka supaya ia akhirnya tidak menjerat umat Islam itu sendiri.

"Pihak keselamatan negara pula hendaklah lebih berhati-hati dan berusaha supaya fahaman yang boleh menjahanamkan negara dan umat tidak bermaharajalela masuk ke negara ini," katanya.

Sempena bulan Ramadan yang mulia, Mohamad merayu mereka yang berbeza pendapat supaya berlawan hujah dan tidak sampai melabel seseorang itu sehingga menghalalkan darahnya secara tidak sah oleh undang-undang dan agama. -MD


VIDEO BERKAITAN



ULASAN GB

Bagi GB, selain dari "budaya takfiri", yang lebih membimbangkan ialah wujudnya kumpulan Melayu Harbi. Kumpulan Melayu Harbi inilah yang menyemarakkan budaya takfiri di dalam masyarakat Islam selain mengkafirhabikan kumpulan bukan Islam yang menjadi musuh politik mereka.

Kononnya akidah akan jadi sesat jika tidak memilih pemimpin dari kalangan kumpulan mereka. Mereka yang meninggalkan kumpulan mereka dianggap kafir dan wajar diperangi dan seumpamanya.




Mereka menganggap kumpulan mereka atau parti mereka sebagai "satu-satunya jemaah Islam" yang ada, dan kumpulan dan parti lain walaupun berteraskan Islam tidak diterima.

Ini amat bertentangan dengan kenyataan Ketua Ulama Sedunia, Syeikh Yusuf Al-Qardhawi.








Kumpulan mereka juga adalah ganas, kasar dan membawa ciri-ciri budaya IS (Daeisy). Sanggup memaki-hamun, bertumbuk, melakukan keganasan, sanggup memfitnah kerana ketaksuban mereka menyebabkan mereka hilang pertimbangan akal dan menjadi gila kerana mereka berpendapat mereka saja yang membawa Islam yang benar, yang lain tidak.




Itu sesama Islam. Jika dengan kumpulan bukan Islam pula, mereka tidak teragak-agak menempelak bukan Islam itu sebagai "kafir harbi" walaupun istilah itu disalahgunakan kerana "kafir harbi" bermaksud kafir yang memerangi umat Islam. Apakah DAP khususnya pernah mengisytiharkan perang terhadap Islam? Jika tidak mengapa isytiharkan mereka kafir harbi?

Ya, DAP tidak bersetuju dengan pindaan RUU 355 Perlembagaan Malaysia. Namun ia bukan sampai "mengisytiharkan perang terhadap Islam". Ramai yang Islam juga tidak bersetuju dengan pindaan itu, malah tidak bersetuju dengan hukum hudud untuk dilaksanakan sebelum dilaksanakan hal-hal yang lebih perlu diutamakan seperti masalah rasuah negara yang dasyat, masalah kemiskinan, masalah pengangguran, rompakan balak dan seumpamanya.




Yang jelas kepada kita kini ialah terdapatnya kumpulan Melayu Harbi yang melampaui batas, iaitu Melayu yang mengisytiharkan perang keatas orang lain sesuka hati.

PAS, melalui kenyatan Mursyidul Amnya, Dr Haron Din yang secara berterus-terang menuduh DAP musuh Islam yang nyata dan Mufti Pahang yang mengkafir-harbikan DAP adalah termasuk di dalam kelompok tersebut. Kumpulan akhbar Utusan yang mengapi-apikan sentimen perkauman juga tidak terlepas dari termausk di dalam kumpulan itu.

Demikianlah, dan hukum kebenaran dan keadilan terus berjalan untuk menghukum kumpulan yang melampaui batas ini kerana Allah tidak suka kepada mereka yang melampaui batas.

No comments:

Post a Comment