Wednesday, May 27, 2015

Berita Ini Pasti Tidak Di Gembar Gemburkan Di Media Arus Perdana

Berita Ini Pasti Tidak Di Gembar Gemburkan Di Media Arus Perdana. Kesatuan Pekerja-Pekerja MAS Semenanjung Malaysia (Maseu), kesatuan pekerja terbesar dan lantang memperjuangkan hak kakitangan syarikat penerbangan tersebut, tidak lagi wujud apabila Malaysia Airlines (MAS) selesai dengan penstrukturan semulanya.
Maseu yang mewakili 13,500 pekerja MAS, dijangka dibubarkan kerana pengurusan baru itu membayangkan ia tiada tempat dalam syarikat baru itu nanti, yang akan mula beroperasi pada 1 September.
Kesatuan itu menerima perkara itu buat masa ini dan sedang melihat kepada usaha menukarkan entiti itu sebagai sebuah koperasi.
Setiausaha Eksekutif Maseu, Mohd Jabarullah Abd Kadir, mengesahkan langkah tersebut dan memberitahu The Malaysian Insider, dua mesyuarat luar biasa dipanggil setakat ini bagi membincangkan pembubaran kesatuan tersebut.
"Kita ambil keputusan dalam perjumpaan itu, pertama kita akan bubar. Kedua, kita akan tukar menjadi koperasi," katanya.
Katanya, walaupun dua mesyuarat luar biasa itu diadakan, terakhir pada 18 Mei, mereka masih perlu memanggil satu lagi mesyuarat bagi menjalankan proses pengundian di kalangan ahli kesatuan.
"Kita akan buat undi sulit dalam masa terdekat. Selepas undi sulit, baru kita tahu apa keputusannya, untuk lihat mana satu kehendak ahli," katanya.
Berita Ini Pasti Tidak Di Gembar Gemburkan Di Media Arus Perdana
Menurut Jabarullah, langkah tersebut diambil memandangkan pengurusan baru MAS yang dibentuk dalam pelan penstrukturan Khazanah Nasional Berhad enggan mengiktiraf mereka sebagai sebuah kesatuan.
"Kita ambil langkah ini kerana pengurusan yang baru tidak mahu iktiraf kita untuk sambung sebagai kesatuan," katanya.
Dibebani dengan hutang dan dua tragedi malang melibatkan MH370 dan MH17, kerajaan melalui cabang pelaburannya Khazanah, dalam usaha terakhir merombak MAS yang makin tenat itu.
Menurut laporan, 20,000 pekerja MAS akan ditamatkan perkhidmatan tetapi dua pertiga daripada mereka akan diambil semula bekerja dengan syarikat baru, MAS Bhd, yang akan mula beroperasi pada 1 September.
Difahamkan yang syarikat baru itu mahu membentuk satu kesatuan yang terdiri daripada orang mereka sendiri, yang rapat dengan pihak pengurusan.
Jabarullah berkata keengganan pengurusan baru mengiktiraf Maseu sebagai kesatuan berpunca daripada akta MAS baharu yang bercanggah dengan Akta Pekerjaan 1955.
MAS dilaporkan mempunyai 20,000 tenaga kerja sedia ada, di mana kira-kira 6,000 hingga 8,000 dijangka diberhentikan Khazanah sebagai sebahagian daripada pelan penstrukturan semula RM6 bilion.
Terdapat sekurang-kurangnya 9 kesatuan dan persatuan pekerja di MAS.
Selain Maseu, terdapat juga Kesatuan Kebangsaan Anak-Anak Kapal Kabin Malaysia (Nufam) yang mewakili kira-kira 1,500 anak kapal kabin, Kesatuan Pekerja MAS Semenanjung Malaysia dan Persatuan Juruterbang MAS.
Jabarullah berkata, kakitangan mungkin akan menerima dua surat – pertama bertujuan menamatkan perkhidmatan mereka dengan MAS, dan kedua tawaran sama ada menyertai MAS Bhd atau melaporkan diri ke Pusat Pembangunan Korporat (CDC) yang ditubuhkan untuk melatih semula pekerja dipecat.
Dalam pada itu, seorang jurutera MAS yang hanya mahu dikenali sebagai Syukri memberitahu The Malaysian Insider, dengan pembubaran Maseu, beliau dan rakannya bimbang mengenai kebajikan pekerja selepas ini.
"Kesatuan tidak boleh buat apa sekarang, mereka pun sudah nak dibubarkan. Bila syarikat nak tutup, secara automatik kesatuan pun habis.
"Syarikat baru ini mungkin tidak akan ada (kesatuan), mungkin mereka tidak benarkan bentuk kesatuan," katanya.
Mengulas situasi terbaru tersebut, Setiausaha Agung Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) N Gopal Kishnam menyifatkan Maseu tidak wajar mengambil langkah sedemikian.
"Ia langkah tidak wajar. Mengapa mahu dibubarkan dan tidak terus memperjuangkan hak mereka?" katanya kepada The Malaysian Insider.
Gopal mempertikaikan hak pengurusan MAS membentuk sebuah kesatuan baru, menyifatkan ia tidak masuk akal kerana pekerja berhak sepenuhnya membentuk kesatuan dan bukan majikan.
Bagi Jabarullah, langkah pengurusan baru MAS itu seolah-olah mereka tidak ingin lagi mengambi kira pandangan pekerja, sebaliknya mahu mengawal sepenuhnya pekerja dan ini akan mengundang persoalan sama ada hak kakitangan MAS akan terbela atau sebaliknya. "Mereka seolah-olah mahu mengawal sepenuhnya," kata Jabarullah.
Khazanah pada 29 Ogos tahun lepas mengumumkan 12 Pelan Pemulihan MAS (MRP) untuk tempoh lima tahun mendatang, pelan pemulihan itu termasuklah pengecilan skala tenaga kerja.

No comments:

Post a Comment