Tuesday, February 3, 2009

BERCELARUNYA UMNO.....


Apakah keputusan dari post-mortem – post-mortem yang telah UMNO lakukan semenjak PRU12 yang lalu? Apakah sudah diketahui punca kekalahan UMNO? Apakah penyebab UMNO/BN di tolak oleh rakyat? Setelah PRK P.044 diikuti PRK P036 dimana UMNO/BN masih lagi ditolak oleh rakyat, apakah pemimpin UMNO sudah menyedari penyebab kemerosotan sokongan terhadap UMNO/BN? Ada juga kalangan pemimpin-pemimpin UMNO yang telah ber’alih’ arah dengan menyertai parti lawan. Selalunya jawapan mudah yang kita berikan adalah mereka itu tidak setia,pembelot,tidak kuat semangat perjuangan. Apakah kita pernah menggali lebih dalam untuk mengetahui sebab-sebab lainnya?
Mari kita ke-kampung-kampung atau ke cawangan-cawangan dimana suara akar-umbi berada,kita cuba mendapatkan punca kenapa masyarakat atau rakyat menolak UMNO. Saya tidak membuat kajian terperinci namun ianya dapatlah dikira sebagai keputusan kolektif setelah berbual dan menanya ramai responden yang sedia berkerjasama. Mungkin permasalahan ini tidak sama antara kampong dan cawangan namun apa yang kita huraikan ini bukanlah sesuatu alasan yang salah sama sekali.
-petikan suara prihatin umno jerantut...
kalau orang umno sendiri yang kata umno ni bercelaru dan berlaku kepincangan..apa cerita nie. bak kata pepatah di luah mati bapak..ditelan mati ibu... tapi, kalau ada pendapat yang kata umno adalah kapal yang kian tenggelam..... dan kena hukum mati mandatori oleh rakyat...mcm mana?
yang dapat di lihat sekarang..umno telah rosak teruk..tidak boleh lagi di baiki atau overhall. maknanya...tak boleh repair dah. jadi kesimpulannya..kita kena tukar yang baru. fikir-fikir lah.....

No comments:

Post a Comment